Znaczek Jeep

W używanym samochodzie z napędem na cztery koła poradzimy sobie w każdych warunkach, tak przynajmniej wynika z reklam… Co tak naprawdę oznacza tak ochoczo promowany przez producentów używanych pojazdów napęd na cztery koła? Czy każde tego typu rozwiązanie jest sobie równe? Jakie plusy daje napęd naszego używanego auta na dwie osie i w jakich warunkach warto z niego skorzystać? Aby odpowiedzieć na powyższe pytania musimy zacząć od…

Samochodowe rodzaje napędu na cztery koła
Ogólnie wyróżniamy trzy rodzaje samochodowych napędów na cztery koła, a pierwszym z nich jest tzw. napęd stały. W rozwiązaniu tym dzięki zastosowaniu centralnego mechanizmu różnicowego moment obrotowy jest zawsze rozdzielany na dwie osie. Jeśli zanurzyć się nieco głębiej w samochodowe niuanse napęd stały możemy jeszcze rozróżnić na napęd symetryczny i niesymetryczny. Z tą pierwszą opcją w której moment obrotowy jest rozdzielany na obie osie naszego używanego samochodu po równo spotkamy się np. w pojeździe Land Rover Defender. W opcji niesymetrycznej dystrybuowanie momentu obrotowego odbywa się za pomocą międzyosiowego mechanizmu różnicowego lub sprzęgła wielopłytkowego i zachodzi w miarę drogowych/terenowych potrzeb. Rozwiązanie to znajdziemy m.in. w takich modelach używanych samochodów jak Audi Allroad, Mitsubishi Lancer Evolution i Pajero, Toyota Land Cruiser czy Land Rover Discovery.skup pojazdów używanych Śląsk, skup aut rozbitych ŚląskKolejnym rodzajem napędu na dwie osie jest taki, który włączamy ręcznie. W używanych pojazdach z tą opcją napęd stanowi jedna oś (zazwyczaj tylna), jednak w zależności od warunków na drodze lub/i naszego kaprysu możemy w każdej chwili wcisnąć dedykowany przycisk i sprawić, że nasze używane auto zacznie pracować w trybie cztery na cztery. Jest to niewątpliwie ciekawa opcja, jednak należy tutaj pamiętać, że uruchamiając napęd cztery na cztery na zwykłej, równej, niezasypanej śniegiem drodze sprawimy sobie tylko więcej kłopotów niż pożytku. Z opcji tej należy więc korzystać rozsądnie, w miarę drogowych potrzeb. Przykładami używanych samochodów z tą technologią są np.Suzuki Jimmy, Jeep Wrangler czy Nissan Patrol.skup pojazdów powypadkowych ŚląskOstatnim z powszechnie panujących rozwiązań cztery na cztery jest niejako połączenie dwóch powyższych wariantów, a mianowicie napęd dołączany automatycznie. W tej samochodowej opcji napęd jest przekazywany stale na jedną oś, jednak w miarę potrzeb sprzęgiełko wielopłytkowe automatycznie przekazuje go również na drugą oś. Wszystko w zależności od panujących na drodze/w terenie warunków. Używane pojazdy z tym rozwiązaniem znajdziemy m.in. w modelach Mitsubishi Outlander, Toyota RAV4, Volvo AWD, Suzuki SX4 czy BMW X5.

Samochodowy napęd na cztery koła –wady i zalety
Generalnie rzecz ujmując używane auto z napędem na cztery koła jest bardziej uniwersalne od samochodów z napędem tylko na jedną oś. Wyposażeni w napęd na dwie osie mamy większe pole manewru (i to dosłownie) na różnych nawierzchniach i przy różnych warunkach pogodowych. Inaczej mówiąc z napędem cztery na cztery dojedziemy dalej niż bez niego. Zwiększona przyczepność naszego używanego pojazdu może okazać się jedna zgubna w sytuacji, gdy wpadniemy już w poślizg, gdyż będzie nam z niego trudniej wyjść na przysłowiową prostą. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku napędu na dwie osie poślizg podsterowny może płynnie przechodzić w nadsterowny… Trzeba zdawać sobie również sprawę, że samochody z napędem cztery na cztery są droższe niż ich „jednoosiowe” odpowiedniki. Tyczy się to zarówno ceny zakupu samego pojazdu jak i jego późniejszej eksploatacji. Szczególnie odczujemy to podczas wizyt na stacjach benzynowych, na których będziemy gościć częściej niż w przypadku tankowania pojazdów z napędem na jedną oś. Kolejnym finansowym aspektem przemawiającym na niekorzyść samochodów cztery na cztery są naprawy. Poprzez bardziej skomplikowaną technologię napędu wizyty u mechanika uszczuplą nasz portfel nieco bardziej. Jak więc widać kupno i bieżące utrzymanie używanego auta z napędem cztery na cztery nie jest dla każdego, dlatego decyzja o jego nabyciu powinna być dobrze przemyślana. Pojazdy takie wyśmienicie sprawdzą się w przypadku, gdy w miarę często poruszamy się w trudnych warunkach terenowych (góry, lasy, warunki zimowe itp.). W przypadku gdy planujemy zakup takiego samochodu do jazdy stricte miejskiej, będzie to raczej decyzja nieuzasadniona ekonomicznie.

Samochody z napędem na cztery koła –najpopularniejsze modele
Wśród licznych serwisów motoryzacyjnych z ogłoszeniami sprzedaży używanych samochodów do najpopularniejszych modeli  ze stałym napędem cztery na cztery można wyszczególnić m.in. Audi A5, A6, A7, Q2, Q3, Q5 i Q7, BMW serii 4, 5 i 7 oraz X1, X3, X4 i X5, Mercedes klasy C, E, S, a także modele CLA, GLC, GLE i GLS. Wśród pojazdów z napędem dołączanym ręcznie  możemy wybierać z takich marek jak Hyundai , Isuzu, Jeep, Nissan, Mitsubishi, Toyota oraz Suzuki. Natomiast ostatnią grupę aut z napędem cztery na cztery stanowiącą napęd dołączany automatycznie dumnie reprezentują takie marki jak Audi, BMW, Volvo, Honda, Mercedes oraz Volkswagen. Jak więc widać jest z czego wybierać, przy zakupie zastanówmy się jednak, czy na pewno będziemy wykorzystać możliwości samochodu z napędem na dwie osie w stu procentach.

rozbitekupie.pl